Ik, Johannes, die ook uw broeder ben en deelgenoot in de verdrukking en in het koninkrijk en in de volharding van Jezus.
Christus was op het eiland, genaamd Padmos.
Laten we even verder lezen omwille van het woord van God en het getuigenis van Jezus Christus.
Ik was in de Geest, ik lees het nog een keer, ik werd in de Geest op “de dag des Heeren” en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, die zei: Ik ben de Alfa …… en ik ben nu ook ten onrechte verkeerd aan het lezen. Ik moet eigenlijk beginnen te lezen bij de tweede regel; wat u ziet schrijf dat op een boekrol.
De eerste regel staat niet in de manuscripten, dat hebben ze er helemaal aan toegevoegd bij vers 11. Ik ben de Alfa en de Omega en de Eerste en de Laatste. Wat u ziet, schrijf dat op een boekrol en stuur het aan de zeven gemeenten, die in Azië zijn naar Efeze, naar Smyrna, naar Pergamus, naar Thyatira, naar Sardis, naar Filadelfia en naar Laodicea. Waarschijnlijk is bij jullie het woordje en een paar keer weggelaten en staat er alleen maar het voorzetsel “naar” maar er staat heel nadrukkelijk in het Grieks “kai” en ik zal straks vertellen wat dat betekent.
En ik keerde mij om, om de stem te zien, die met mij had gesproken en toen ik mij had omgekeerd zag ik zeven gouden kandelaren en ten midden van de zeven kandelaren Iemand Die op de Zoon des mensen leek, “met dezelfde natuur als” staat er letterlijk.
Hij zei tegen mij wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste en de Levende en Ik ben dood geweest en zie Ik ben levend tot in alle eeuwigheid, Amen.
En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.
Het boek Openbaring is een boek dat geschreven is aan de vervolgde kerk en dat weet Johannes, want Johannes is de enige die een natuurlijke dood is gestorven van de apostelen.
Johannes was op een gegeven moment zo oud, dat hij niet meer voor kon gaan, het enige wat hij iedere samenkomst zei: Kinderkens, hebt elkaar vurig lief!
Johannes, de apostel van de liefde, Paulus de apostel van het Geloof, Petrus de apostel van de hoop, zo worden ze soms ook samengevoegd.
De “dag des Heeren” staat eigenlijk alleen maar hier in Openbaring. Maar we kennen toch de dag van de opstanding? Ja weet je hoe dat genoemd wordt “de eerste” Nergens wordt in het Nieuwe Testament de opstanding gekoppeld aan de dag des Heeren, maar het is helaas, zo sta ik erin, na onderzoek, dat het een onderdeel is van de vervangingsleer. Dan wordt er gemakshalve gezegd, de gemeente is de vervanging van Israël, de doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen en de zondag in de plaats van de sabbat.
Nou, we gaan het over de eerste twee nu niet hebben.
Niet minder dan 13 keer wordt in het Oude Testament gesproken over de Dag des Heeren. De profeten Jesaja en Joél hebben het over de grote en verschrikkelijke dag. De dag des Heeren, is de dag van het oordeel, de dag van de afrekening.
Hij krijgt een profetische optrekking, dus zijn lichaam, zijn geest wordt zodanig overspoeld en overmand met de Geest des Heeren, dat hij helemaal geconcentreerd is op wat hij hoort en hij wordt als het ware getransporteerd naar “de dag des Heeren” Dat maakt hij mee en wat er dan gebeurt, dat is wat er hier bedoeld wordt.
Ik vind het zo imponerend dat uit zijn mond een tweesnijdend scherp zwaard komt, dat betekent niet het woord van God, maar dat betekent de woorden die Hij straks gaat spreken tegen de Kerk en tegen de Gemeente. Dat scherpe zwaard gaat overal doorheen, dat vertrapt al de vijanden. Want dat staat er hè, dat Hij de vijanden heeft als een voetbank van Zijn voeten. Straks, als de Gemeente wordt opgenomen en als het laatste oordeel zal plaatsvinden, dan vooral, zal satan nog één keer proberen een laatste greep te doen, staat in de bijbel.
Maar dan zal satan worden vertrapt door deze voeten en weet je wie dat zijn “de voeten”? Dat is de Gemeente. Dus wij zullen in de naam van Jezus satan de definitieve doodschop geven. Dat is de symboliek die hier allemaal in ligt.
De Zoon des mensen, wat een mooie titel is dat hè. In het evangelie lezen we maar 1 keer dat Jezus zich noemt de Zoon van God, maar ongeveer 100 keer lezen we in het evangelie dat Hij zich presenteert als de Zoon des mensen. Hij is als onzer één. Zo wordt Hij gepresenteerd, is dat niet bijzonder?
Halleluja, Amen.
Shalom, Shalom,
Lieve broeders en zusters