Aantekeningen van de preken over de ongrijpbare bruidegom en de mysterieuze olie.
Raz, C@thar (Aramees) Cowd (Hebreeuws) mysterie en verborgenheid in het OT
Dan. 2:18-2:47 Raz Geheim | ‘opdat zij het aangezicht van de God van de hemel zouden zoeken om barmhartigheid te verkrijgen met betrekking tot deze verborgenheid, zodat men Daniël en zijn vrienden niet met de rest van de wijzen van Babel zou doen omkomen.’ Daniël 2:18 HSV | ‘Maar er is een God in de hemel Die verborgenheden openbaart. Hij heeft koning Nebukadnezar laten weten wat er in later tijd gebeuren zal. Uw droom en de visioenen die u voor ogen kwamen op uw bed, zijn deze:’ Daniël 2:28 HSV | ‘In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden.’ Daniël 2:44 HSV |
Dan. 4:9 Raz geheim | ‘Beltsazar, hoofd van de magiërs, aangezien ik weet dat de geest van de heilige goden in u is en dat geen enkele verborgenheid voor u te moeilijk is, vertel mij de visioenen van mijn droom, die ik gezien heb, te weten de uitleg ervan.’ Daniël 4:9 HSV | ||
Ps. 25:14 Cowd Raad, intieme kring, openbaring van een verborgenheid door persoonlijk contact. | ‘Samech. De verborgenheid des HEEREN is voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken.’ De Psalmen 25:14 STV | ||
Spr. 3:32 Cowd | ‘Want de afwijker is den HEERE een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.’ De Spreuken van Salomo 3:32 STV | ||
Spr. 15:32 Cowd | ‘Plannen falen, als er geen overleg (openbaring van verborgenheid) is, maar door een veelheid van raadgevers komt het nodige tot stand.’ Spreuken 15:22 HSV | ||
Amos 3:7 Cowd | ‘Voorzeker, de Heere HEERE doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.’ Amos 3:7 HSV | ||
Spr. 25:2 Cathar Verbergen | ‘Het is Gods eer een zaak te verbergen; maar de eer der koningen een zaak te doorgronden.’ De Spreuken van Salomo 25:2 STV |
Bovenstaande teksten zijn slechts een selectie van gedeelten die gaan over verborgenheden. Ten eerste aan wie, ten tweede schets het over wat en ten derde waarom het absoluut vitaal is voor het welslagen in dit leven en het leven dat komt. Het is voor iedere gelovige een must om je uit te strekken naar de openbaringen die verborgen zijn. De beste manier om dat te doen is studie van het woord onder leiding van de Geest en vervolgens aanbidding van Hem zodat Hij zijn licht brengt wat het je nu te zeggen heeft.
Mu’sterion, mysterie, verborgenheid in het NT.
referentie | tekst Engels | tekst Nederlands | ref. bij voorkeur oude testament |
mysterie van het koninkrijk | |||
Matthew 13:11 | He answered them, saying, “Because to you it has been given to know the mysteries (mystēria | μυστήρια | acc pl neut) of the kingdom of heaven, but to them it has not been given. | ‘Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.’ | kennen van mysteries is exclusief voor de kinderen. ps. 25:14 Jes. 6:9-10 1 cor. 2:9-14 |
Mark 4:11 | And he said to them, “To you has been given the mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) has been given of the kingdom of God, but to those but outside, everything is in parables, everything is | ‘En Hij zei tegen hen: Het is u gegeven het geheimenis van het Koninkrijk van God te kennen; maar tot degenen die buiten zijn, komt alles door gelijkenissen,’ Markus 4:11 HSV | sommigen binnen, anderen buiten Matt. 11:25 Matt. 16:17 |
Luke 8:10 | He said, “To you it has been given to know the secrets (mystēria | μυστήρια | acc pl neut) of the kingdom of God, but to the rest I speak in parables, so that seeing they may not see, and hearing they may not understand. | ‘Hij zei: Aan u is het gegeven de geheimenissen van het Koninkrijk van God te kennen, maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet begrijpen, ook al horen zij.’ Lukas 8:10 HSV | horen en niet begrijpen, zien en verblind zijn. Jer. 5:21 Jes. 44:18 Jes 29:14 Deut. 29:44 |
mysterie van Christus en het evangelie | |||
Romans 16:25 | Now to him who is able to establish you according to my gospel and the preaching of Jesus Christ, according to the revelation of the mystery (mystēriou | μυστηρίου | gen sg neut) that has been kept secret for long ages past, | ‘Hem nu Die in staat is u vast te doen staan, overeenkomstig mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, overeenkomstig de openbaring van het geheimenis dat door de tijden der eeuwen heen verzwegen was,’ Romeinen 16:25 HSV | Timing van de openbaring van Christus en het goede nieuws Dan 2:22 Ps. 78:2 |
1 Corinthians 2:7 | Rather, we speak the wisdom of God; a wisdom that was hidden in mystery (mystēriō | μυστηρίῳ | dat sg neut) and that God had determined before the ages for our glory. | ‘Wij spreken echter de wijsheid van God, als een geheimenis; een wijsheid die verborgen was en die God vóór alle eeuwen voorbestemd heeft tot onze heerlijkheid | verborgenheden voor de schepping geopenbaard met timing jes. 48:6-7 |
1 Cor 4:1 | Let a man so account of us, as of the ministers of Christ, and stewards of the mysteries of God. | ‘Laat ieder mens ons zó beschouwen, namelijk als dienaren van Christus en beheerders van de geheimenissen van God.’ | uitdelers en beheerders is het toevertrouwd. 1 Peter 4:10 Dan 2 en 4 |
Ephesians 1:9 | He has made known to us the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) of his will, according to his good pleasure, which he purposed in Christ, | ‘toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,’ Efeze 1:9 HSV | het geheimenis van zijn wil bekend maken naar zijn welbehagen waar hij Christus voor bedoeld heeft. jes. 46:10-11 Ps.33:11 |
Ephesians 3:3 | that by revelation the mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) was made known to me, as I have already written briefly. | ‘toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,’ Efeze 1:9 HSV | jes 44:24 Ps. 33:6 |
Ephesians 3:4 | Accordingly, when you read this you will be able to understand my insight into the mystery (mystēriō | μυστηρίῳ | dat sg neut) of Christ, | ‘waaraan u, als u dit leest, mijn inzicht kunt bemerken in het geheimenis van Christus),’ Efeze 3:4 HSV | schrijven zodat anderen de verborgenheden van Christus leren kennen. |
Ephesians 3:9 | and to make it plain to all what is the administration of the mystery (mystēriou | μυστηρίου | gen sg neut), which was kept hidden for ages in God who created all things, | ‘en allen te verlichten, opdat zij mogen begrijpen wat de gemeenschap aan het geheimenis inhoudt, dat door de eeuwen heen verborgen is geweest in God, Die alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus,’ Efeze 3:9 HSV | de gemeenschap van het misterie dat is dat wij mede-erfgenaam met Israël zijn jes 44:24 Ps. 33:6 |
Ephesians 6:19 | and for me, that when I open my mouth the word will be given to me — that with boldness I will make known the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) of the gospel, | ‘Bid ook voor mij, opdat mij het woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken,’ Efeze 6:19 HSV | mysterie van het goede nieuws Fil. 1:19-200 |
Colossians 1:26 | the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) that has been hidden for ages and generations, but has now been revealed to his saints. | ‘namelijk het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen.’ Kolossenzen 1:26 HSV | de verborgenheden worden aan de heiligen geopenbaard 2 Tim 1:10 |
Colossians 1:27 | To them God chose God to make known how great among the Gentiles are the glorious riches of this mystery (mystēriou | μυστηρίου | gen sg neut), this among the Gentiles which is Christ in you, the hope of glory. | ‘Aan hen heeft God willen bekendmaken wat de rijkdom is van de heerlijkheid van dit geheimenis onder de heidenen: Christus onder u, de hoop op de heerlijkheid.’ Kolossenzen 1:27 HSV | de glorie van zijn verborgen rijkdom in Christus de hoop op glorie |
Colossians 2:2 | My goal is that their hearts may be encouraged and knit together in love, so that they may have all the wealth of full assurance and the knowledge of God’s mystery (mystēriou | μυστηρίου | gen sg neut), God’s which is Christ, | ‘opdat hun harten bemoedigd mogen worden, samengevoegd in de liefde, en zij tot heel de rijkdom van de volle zekerheid van het inzicht mogen komen, om het geheimenis te leren kennen van God, en van de Vader en van Christus,’ Kolossenzen 2:2 HSV | kennis van Gods mysterie dat is Christus jer 9:24 Jes. 32:17 Ps. 133:1 |
Colossians 4:3 | At the same time, pray also for us, that God will open a door for our message, so that we may declare the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) of Christ, for which I am in chains; | ‘Bid meteen ook voor ons dat God voor ons de deur van het Woord opent, om van het geheimenis van Christus te spreken, om welke oorzaak ik ook gebonden ben,’ Kolossenzen 4:3 HSV | gebed om, ondanks gevangenschap, het mysterie van Christus te delen |
1 Timothy 3:9 | holding to the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) of the faith with a clean conscience. | ‘en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.’ 1 Timotheüs 3:9 HSV | het mysterie van het geloof en een schoon geweten |
1 Timothy 3:16 | And undeniably great is the mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) of godliness, who was revealed in flesh, was vindicated in spirit, appeared to angels; was preached among the nations, was believed in the world, was taken up in glory. | ‘En buiten alle twijfel, groot is het geheimenis van de godsvrucht: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in de Geest, is verschenen aan de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.’ 1 Timotheüs 3:16 HSV | het mysterie van de godvruchtigheid:Christus en zijn werk |
mysterie van de liefde en het kennen van de mysteries | |||
1 Corinthians 13:2 | And if I have the gift of prophecy, and understand all mysteries (mystēria | μυστήρια | acc pl neut) and all knowledge, and if I have all faith so that I can remove mountains, but do not have love, I am nothing. | ‘En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.’’ | zonder liefde is openbaring niets. |
mysterie van de bruid en de bruidegom | |||
Ephesians 5:32 | This mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) is profound, but I am speaking about Christ and about the church. | ‘Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.’ Efeze 5:32 HSV | de gehuwde man en vrouw spreken van het misterie tussen Christus en het lichaam aka bruid en bruidegom jes 54:5 Op 19:7-9 Jes. 62:4-5 |
het mysterie van de tongentaal | |||
1 Corinthians 14:2 | For the one speaking in a tongue speaks not to men but to God; indeed, no one understands him, yet he is speaking mysteries (mystēria | μυστήρια | acc pl neut) by the Spirit. | ‘Wie namelijk in een andere taal spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand begrijpt het, maar in zijn geest spreekt hij geheimenissen.’ 1 Korinthe 14:2 HSV | Tongentaal is mysterieuze taal ps. 49:3 en 4 |
mysterie van de gedeeltelijke verharding van Israël |
Romans 11:25 | I do not want you to be uninformed, my brothers, of this mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) — so that you may not be wise in your own conceits — that a partial hardening has happened to Israel until the full number of the Gentiles has come in. | ‘Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.’ Romeinen 11:25 HSV | een deel van Israël moest zich verharden om de gospel naar de heidenen te krijgen 2 cor 3:14-16 Zach 8: 20-23 Micha 4: 1-2 Ps. 69: 23-24 |
het mysterie van de opname | |||
1 Corinthians 15:51 | Listen, I tell you a mystery: (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) we will not all die, but we will all be changed — | ‘Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,’ 1 Korinthe 15:51 HSV | we zullen niet allen sterven maar de levenden en de doden zullen opgenomen worden 1 thess. 4:14-17 |
mysterie van de wetteloosheid | |||
2 Thessalonians 2:7 | For the mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) of lawlessness is already at work; however, the one who is now restraining will continue to do so until he is taken away. | ‘Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.’ 2 Thessalonicenzen 2:7 HSV | mysterie van de wetteloosheid en de degene die hem ervan weerhoud 1 joh 2:18 1 joh 4:3 |
het mysterie van de hoer en het beest | |||
Revelation 17:5 | And on her forehead was written a name, a mystery: (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) “Babylon the great, mother of prostitutes and of the abominations of the earth.” | ‘En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde.’ Openbaring 17:5 HSV | mysterie van de hoer 2 Tim 3:1-5 Jer 51:47-48 |
Revelation 17:7 | Then the angel said to me, “Why are you astounded? I will explain to you the mystery (mystērion | μυστήριον | acc sg neut) of the woman and of the beast with seven heads and ten horns that carries her. | ‘En de engel zei tegen mij: Waarom verwondert u zich? Ik zal u het geheimenis vertellen van de vrouw en van het beest dat haar draagt, dat de zeven koppen heeft en de tien hoorns. | mysterie van het beest en de hoer, de hoofden en de hornen Dan 7-12 Dan 2 en 4 |
het mysterie van de zeven sterren en lamp standaarden | |||
Revelation 1:20 | The mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) of the seven stars that you saw in my right hand, and the seven golden lampstands, is this: the seven stars are the angels of the seven churches, and the seven lampstands are the seven churches. | ‘Het geheimenis van de zeven sterren die u in Mijn rechterhand hebt gezien, en van de zeven gouden kandelaren is: de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten, en de zeven kandelaren die u hebt gezien, zijn de zeven gemeenten.’ Openbaring 1:20 HSV | het mysterie van de zeven engelen en zeven gemeenten Zach 4:2 |
het mysterie van Gods koningschap op de aarde | |||
Revelation 10:7 | But in the days when the seventh angel is about to sound his trumpet, the mystery (mystērion | μυστήριον | nom sg neut) of God will be fulfilled, just as he announced to his servants the prophets.” | ‘Maar in de dagen van de stem van de zevende engel, wanneer die op de bazuin zal blazen, zal ook het geheimenis van God volbracht worden, zoals Hij aan Zijn dienstknechten, de profeten, verkondigd heeft.’ Openbaring 10:7 HSV | de koninkrijken van de aarde zijn het koninkrijk van de heer en zijn Christus geworden op 11:15-18 |
The elusive bridegroom and mysterious oil.
De ongrijpbare bruidegom en de mysterieuze olie.
Laten we even een momentje pakken om de belangrijkste punten van vorige preek terug te halen zodat we de perfecte springplank krijgen voor de boodschap van vandaag.
We hebben vorige keer 5 sleutels gegeven die je kunnen helpen om het seizoen te bepalen van Jezus wederkomst:
- Het getuigenis der sterren.
- Herstel van Israël.
- De sleutel van de 1000 jaren als een dag en een dag als duizend jaar.
- Het patroon van de feesten.
- Het profetisch woord.
Daarbij heb ik vier concrete handvatten gegeven voor de voorbereiding van de gelovige:
- hoe om te gaan met aanstoot
- Volharding
- Waakzaamheid
- En ijver.
Uiteraard moesten we vorige keer veel laten liggen maar ik hoop dat de boodschap jullie gezegend en geholpen heeft. Deze boodschap pakt andere punten uit hst 24 op en dat doen we doormiddel van het gedeelte uit Matt 25:1-12
‘Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
Dan:
Stel je voor, Jezus zit met zijn discipelen al heel Matt 24 op de olijfberg en als hij de laatste gelijkenissen in het 25e hst uitspreekt en afsluit met het oordeel. Hij spreekt hier niet tegen de menigte. Maar tegen zijn intimie. Dat is een belangrijk detail. Het gaat hier om verborgen kennis. Het is daarom extra bijzonder dat hij hier toch spreekt in een parabel, aangezien er verder geen publiek is. Het is goed mogelijk dat wij dat publiek zijn en dat ook wij een keus maken om werk van deze gelijkenissen te maken en op intieme voet met hem te komen en van hem te leren. Hoe dan ook, de olijfberg is exact dezelfde plek van zijn spoedige tweede terugkeer, dus deze locatie is met zorg gekozen. Het staat allemaal in het licht van de laatste dingen. We lezen namelijk dat hij bij zijn tweede komst zal landen op de olijfberg, die dan in tweeën zal splijten (Zach 14:1-21) Dan…. slaat dus op het voorgaande wat hij deelde in 24 maar ook over de dingen van het einde en hij gaat nu verder met een parabel of gelijkenis. Het is belangrijk te beseffen dat Christus nog niet uitgesproken is over dit thema maar ons uitnodigt het mysterie beter te begrijpen en vooral onze rol daarin op te pakken.
In hst 24 worden er de volgende gelijkenissen gegeven:
- De vijgenboom in de zomer
- Een vergelijking met de Genesis vloed (technisch gesproken geen gelijkenis maar een vergelijking met een geschiedenis uit het verleden)
- De dief, de huiseigenaar en de inbraak
- De meester en de twee soorten slaven
Hst 25:
- De Tien Maagden (9e gelijkenis van het koninkrijk der hemelen)
- De drie dienaren en de acht talenten (10e en laatste gelijkenis).
- Het oordeel van de schapen- en de bokkennaties (dit is ook geen gelijkenis maar een verslag van toekomende dingen)
Koninkrijk der hemelen. Wanneer je het woord koninkrijk der hemelen hoort moet je direct denken: mysterie, geheimenis, verborgenheid, zie ref hierboven. Christus spreekt door het Mattheüs evangelie voortdurend ‘het koninkrijk der hemelen is te vergelijken met…’
Dan volgt er een verhaal waarna de discipelen vaak privé uitleg krijgen en dat vervolgens optekenen. Wanneer je zorgvuldig telt dan worden er 3 gelijkenissen uitgelegd en 7 blijven voor de lezer ter overweging. Deze gelijkenis is de negende gelijkenis in de rij van gelijkenissen in Mattheüs over het koninkrijk.
7 gelijkenissen in Matt. 13:1-52
Zaaier: vier typen akkers, die het menselijke hart representeren wanneer het gaat om het ontvangen en verzorgen van het zaad in een vruchtbare akker (totale onverschilligheid en hardheid, gejaagd door het het leven van alle dag; zij die het met enthousiasme aan nemen maar niet kunnen omgaan met verdrukking; zij die in beslag worden genomen door de alledaagse zorgen en zaken van het leven; en zij die 30voudige 60 voudige en 100voudige vrucht dragen).
dolek tussen de tarwe: satan zaait ‘niet vruchtdragende’ mensen tussen de vruchtdragers van God en hij verwacht niet van ons dat we deze dolek verwijderen. Het land is de wereld. De zaaier is de zoon des mensen en satan zaait de dolek. God zal bij zijn komst de tarwe in de schuur van God brengen en de dolek aan de vlammen overleveren.
mosterdzaad: een man zaaid een mosterdzaad in ZIJN land, het zaad zelf is klein maar de potentie en de groei immens. Zo is het ook met God in ons doet en ook door ons heen doet. Heel ongemerkt. Werkend met zwakke en onbeduidende mensen. Die zwak zijn in zich zelf maar door hun gehoorzame liefdes dienst.
zuurdeeg, een vrouw doet zuurdeeg in het meel en dat zuurdeeg doortrekt het hele brood. Let erop dat de eerste gelijkenissen allemaal mannen waren. Dit is een vrouw, waarom zou dat zijn denk je?
schat in de akker, een schat verborgen in een veld, gevonden door een man die alles verkoopt om de akker te kunnen kopen om de schat te verkrijgen.
parel van grote waarde, koopman op zoek naar parels, toen hij een parel van grote waarde vond, verkocht hij alles om die ene parel te krijgen.
visnet: een sleepnet wordt door het water gesleept totdat deze vol is; daarna worden de vissen gescheiden in goede vissen die in aparte vaten worden gedaan en de slechte vissen worden weggegooid. Zo zullen de engelen aan het einde van de tijd de onrechtvaardigen scheiden van de rechtvaardigen.
uitnodiging voor het bruiloftsfeest hst 22:1–14
Voor de handliggende gasten slaan het aanbod van de uitnodiging van de koning voor de bruiloft van zijn zoon af. Sommige van de knechten worden zelfs geslagen en gedood. Dit leidt tot de wraak van de koning die hen dood en hen met vuur verbrand. Aangezien de koning nog steeds gasten voor de bruiloft van zijn zoon wilde stuurde hij zijn knechten er overal op uit om zowel goeden als slechten binnen te halen. En zij kwamen. Toch was er een die geen bruiloftskleed aanhad. De koning confronteerd en verwijdert hem. Velen groepen, weinigen uitverkoren.
bruidsmeisjes hst 25:1-22
De talenten hst. 25:23-30
Deze gelijkenis legt de nadruk op het weggaan van de koning en het achterlaten van zijn geld in de handen van getrouwe knechten. Hij verwacht van hen een return of investment maar krijgt dat alleen van de twee eerste knechten. Echter de laatste heeft om eigen redenen geen werk gemaakt van het vermeerderen van de talenten.
De connotatie is niet karaktereigenschappen of talent in algemene zin maar geld.
Het is met nadruk expres gedaan om de eerste zeven gelijkenissen in hst 13 bij elkaar te houden en de laatste drie te laten draaien om inzicht te krijgen in de hemelse werkelijkheid rondom Christus terugkomst. Beide zijn de goddelijke getallen. De godheid en de zevenvoudige geest. De achtste draait om de oproep om bij de bruiloft te zijn, de negende om de timing van zijn terugkeer en de laatste over zijn oordeel over zijn onderdanen.
Eén laatste gedachte over het koninkrijk. De bijbel zegt dat het koninkrijk van God ‘niet bestaat uit eten en drinken maar in blijdschap, vrede en gerichtheid in de heilige geest (rom14:17)’. Dat inzicht komt straks nog te pas omdat het een hint geeft over de geheimzinnige olie.
Bruidegom. Door het beeld van de bruiloft te gebruiken helpt hij ons om een voorstelling te maken van wat hij bedoelt. Jezus/god is de bruidegom en wij de bruid. Zie voor referentie ps 45 en Hooglied en de profeten. Het is echter wat verwarrend dat hij niet de bruid in deze beeldspraak neemt maar de bruidsmeisjes. Waarom? Ik geloof dat hij een heel specifiek aspect rondom zijn wederkomst wil aanstippen. Enerzijds in de grote verdrukking voor Israël maar ook wij die in Israël ingelijfd zijn. Vooral de meerzijdigheid is nodig om het punt van het binnen- en buitensluiten te benadrukken. Wordt 50% niet buitengesloten?
Bruidsmeisjes, maagden in de huwbarenleeftijd.
‘In kleurrijk geborduurde kleding wordt zij naar de Koning geleid; jonge meisjes, haar vriendinnen in haar gevolg, worden bij U gebracht.’
Psalm 45:15 HSV
- 10. Is er een reden dat Jezus het getal tien gebruikt? Absoluut! het getal tien spreekt in de bijbel van de tien geboden, de wet van Christus, van Gods orde (die hersteld wordt) en ook van zijn volmaakte goddelijke rangorde; zijn prioriteiten, hij is koning, hij is de baas. Het is in orde brengen van iets of iemand om oordeel te voorkomen en in orde brengen voordat chaos ons vernietigt. Dus in eerste plaats spreekt dit gedeelte direct de gelovige aan: breng je onder Gods orde en zijn rang orde. Eerst focus op de belangrijkste dingen. Dit getal is ook het tegengif van wetteloosheid en goddeloosheid en de oproep tot onderwerping aan zijn wil.
Laten we nog wat verder op het getal inzoom om een dieper en kleurrijker beeld te krijgen in deze gelijkenis.
In Genesis 1 zegt 10x: God zegt! Dus tien staat in het teken van scheppen en ordenen, door middel van spraak. Het is ook een verwijzing naar de dagen van Noach waar in hst 24 over gesproken wordt! Noach was namelijk de tiende van Adam, God gebruikte hem om de morele wanorde te herstellen onder zijn wet. En Abraham de tiende na Noach. David de tiende na Judah. Denk ook de heenwijzing naar de tien geboden die eigenlijk een ketoeba (huwelijksvoorwaarden en contract) zijn van God met zijn volk. Vind je dat geen mooie verbinding met de tien bruidsmeisjes? Het is Christus nieuwe ordening om met zijn volk in relatie te treden. Denk ook aan de tienden, daarmee brengen we ons inkomen en ons vermogen onder de wil van God. Ook de wet van het losgeld laat een prachtig beeld zien. Het losgeld bedroeg tien gera en ziet op hoe Christus ons los gekocht heeft van Satan. Het volmaakte gebed, het gebed des heeren bevat tien zinsdelen. Abraham had tien beproevingen en God zond tien plagen over Egypte. Het volk Israël kwam tien keer in opstand in de woestijn. Tien keer komt er in de Bijbel vuur uit de hemel, 6 x in oordelende zin. Tien vervloekingen uitgesproken door God over mensen of groepen. 10 personen die in de bijbel belijden dat ze gezondigd hebben. Tien x wordt de tabernakel aangeduid met tabernakel van het getuigenis. 5 x als mishkahn (dat komt van shakahn) en verwijst exclusief naar de woonplaats van God zelf en nooit de hele vergadering. 5 x verwijst het met ohel naar de tent waar het volk samenkomt. Een prachtige verzwijging naar Johannes 1 waar gesproken wordt over God die tabernakelt onder ons in het menselijk vlees. Maar ook hoe hij na zijn Hemelvaart tabernakelt in zijn volk. Maar dus niet in tien maar in 5….
In psalm 119 komen 10 omschrijvingen van zijn Woord aan bod. Wat een prachtige relatie (een getalsmatige sysnoniem) met de lamp, het woord wat we direct hierna lezen.
Denk ook aan de tien tenen van het beeld van nebudkadnezar die in openbaring de tien koningen en tien hoornen zijn die het koningschap zullen geven aan het beest.
In totaal zijn er 10 gelijkenissen waar het koninkrijk in wordt genoemd. De onrechtvaardigen die het koninkrijk niet zullen beërven worden in 10 benamingen genoemd (1 kor6:9-10) en in rom 8:38-39 staan er tien zaken die ons niet kunnen scheiden van de liefde van God in Christus. Het Johannes evangelie bevat 10 Ik Ben uitspraken. In de hele bijbel worden er tien namen herhaald uitgesproken: Abraham Abraham, Jacob Jacob … Jeruzalem Jeruzalem
De volgende woorden komen 10x voor in de bijbel: rechtvaardige daden, heiligheid en wasvat.
Namen hun lampen. Wat is het beeld wat Jezus op wil roepen met deze woorden? Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad (ps.119:105).
‘En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.’ Het profetische woord wordt vergeleken met een lamp 2 Petrus 1:19 HSV
‘Want een gebod is een lamp, en onderricht is een licht, bestraffingen en vermaning zijn de weg van het leven,’
Spreuken 6:23 HSV
De geest van de mens (spreuken 20:27) en de geest van God (1kor2:11)) wordt vergeleken met een lamp die doorzoekt. Het werkwoord nemen betekent dat ze in actie kwamen op het woord van Jezus. Het werd gehoord en er volgde actie. Dus de lamp kunnen identificeren als het geschreven woord en Jezus Christus als het levende woord. Hij is de vlam, hij is het licht.
Alles alle aspecten bij elkaar komen dan komt er licht uit de lamp door de olie, het vuur en de zuurstof. Wie wordt het licht van de wereld genoemd? Jezus
Wie is het levende woord? Jezus
Gezien het volgende, zou het dus kunnen betekenen dat zowel de wijzen als de dwazen een relatie met het woord hebben, in beginsel olie hebben en een brandende lamp. We gaan in het verdere zien wat dat betekent en op wie dat van toepassing is.
Vijf van hen waren wijs en vijf waren dwaas.
Dwaas betekent hier mo’ros; dwaas onzinnig, goddeloos en stamt waarschijnlijk af van het Griekse woord mysterion. Wat een prachtige verwijzing is naar het thema van het koningkrijk der hemelen en het mysterion van de komende wetteloosheid waar 2 thess. 2:7 over gaat.
Wat opvalt is dat de tien opgedeeld worden in 5 om 5. Dat is zeker niet zonder betekenis, in tegendeel. Vier is het getal van de schepping en de gevallen mens. Vier, de mens, plus God is 5 en ook de gevallen schepping plus het hemelse is 5; genade en verlossing. Het getal vijf representeert onverdiende gunst in de bijbel. Het getal 5 staat centraal in de tabernakel bijna alle maten zijn een veelvoud van vijf. Waarbij het meest innerlijke en heilige deel de troon der genade is. Het verzoendeksel waar God op troont te midden van de cherubim. Samenvattend kun je stellen dat 5 meisjes een intieme relatie met Christus hadden voor de troon der genade en dat ze zich lieten kennen en helpen om de gunst van God in ieder gebied van hun leven toe te passen en de andere meisjes snapten van de genade helemaal niets. Ze bleven het doen in hun eigen kracht. Ze steunden op hun eigen wijsheid. Onderwierpen hun wil niet aan de wil van God. Ze verlieten zich op hun eigenwijsheid.
‘Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;’ Efeze 2:8 HSV.
Waar gaat om de wederkomst van Jezus is het dezelfde genade, die in ons gewerkt heeft en noch steeds werkt, de toegang.
Dit is extra interessant omdat beiden uitgingen/in actie kwamen met hun lampen/ het woord van God en beter nog het woord van God wat gaat over de laatste dingen. Dat de vraag rijzen, wat te zeggen van de bruidsmeisjes die geen acht slaan op het profetische woord of niet in actie komen om de bruidegom te gemoed te gaan? Het antwoord laat zich raden, ze worden zelfs niet eens een dwaas bruidsmeisje genoemd. Vergelijk dit ook met de andere gelijkenissen van het koninkrijk.
Echter, kijkend naar de wijze en dwaze meisjes, het onderscheidende element lijkt het verschil te zijn hoe ze omgaan met de genade. En dat zal straks een belangrijk en bepalend detail blijken te zijn. Let er ook op dat vijf om vijf ook 50% kan betekenen die straks buitengesloten wordt, dat is toch de helft…. Dit 50% principe zagen we in hst 24 ook, twee in een bed, een opgenomen de ander achter gelaten, etc.
Er is nog een element dat aandacht behoeft en dat is de parakletos, de trooster of de voorbidder. Degene die er bij geroepen wordt.
Dit wordt enerzijds van de Heilige geest gezegd (4 x) en één keer van de Here Jezus Christus. Laten we de vijf teksten eens op een rijtje zetten:
‘En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,’
Johannes 14:16 HSV
‘Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.’
Johannes 14:26 HSV
‘Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen.’
Johannes 15:26 HSV
‘Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.’
Johannes 16:7 HSV
‘Mijn kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.’
1 Johannes 2:1 HSV
Zij die dwaas waren, namen wel hun lampen maar geen olie met zich mee.
Hier krijgen we een volgende sleutel. De olie. Olie ziet in de bijbel uiteraard op de werking en de persoon van de heilige geest. De zalving van hem die ons uittilt boven onze eigen vermogens. Echter, ik vermoed dat het in deze context een multifaciale betekenis heeft.
In exodus lezen we over de heilige en zuiver olie het volgende:
‘Ú moet de Israëlieten gebieden dat zij zuivere olie, uit gestoten olijven, voor u meenemen voor het licht, om voortdurend een lamp te laten branden. In de tent van ontmoeting, aan de buitenkant van het voorhangsel dat tegenover de getuigenis is, moeten Aäron en zijn zonen die verzorgen, van de avond tot de ochtend, voor het aangezicht van de HEERE. Dit is voor de Israëlieten een eeuwige verordening, al hun generaties door.’
Exodus 27:20-21 HSV
Naast de olie voor de lamp was er ook heilige zalf olie die bestond uit vier ingrediënten + de heilige olijfolie. Weer het vier + een principe
‘Wat u betreft, neem voor uzelf de beste specerijen: vijfhonderd (veelvoud van 5; 5×100) sikkel vloeibare mirre, en half zoveel ervan, dus tweehonderdvijftig sikkel geurige kaneel (5×50), tweehonderdvijftig sikkel geurige kalmoes (5×50), ook vijfhonderd sikkel kassia (5×100), gerekend volgens de sikkel van het heiligdom, en een hin olijfolie (1).
- Mirre, geurige, plakkerige en bittere gom uit een rotsroos, die tranen uitscheid die gepurifieerd moeten worden om er pure mirre van te maken. Christus werd mirre gegeven bij de geboorte en bij zijn sterven werd hij ermee gebalsemd. En ziet op de bitterheid van het lijden die wij allen doormaken. Bitterheid is op het moment zelf een bron van verdriet en pijn. Echter, wanneer de loutering van de Geest het neem dan wordt het puur gemaakt waardoor er een heerlijke geur voor God en anderen ontstaat. Jouw lijden laat anderen de geur van Christus ruiken die op geen enkele andere manier te bewerken is. Precies zoals de heilige zalfolie wordt gemaakt (4 aardse elementen en een hemels element) zo wordt ook de zalfolie op jouw leven vrij gezet. Jouw as, verdriet, pijn, onrecht, frustratie en lijden dat aan de heilige geest wordt gegeven, die er vervolgens een heerlijk ruikend geur van maakt. Met deze olie werd het heiligdom gezalfd en ook de priesters. Eén bijzonder detail is Esther die 6 maanden mirre olie baden moest nemen in haar voorbereidings proces om aangenaam te zijn voor de koning. Een schitterend beeld van de bruid die zich reinigingd voor de komst van de bruidegom (zie ook ps. 45:8-9, waar de bruidegom geurt van de mirre en de kaneel en ook in Hooglied). Het thema van de mirre wordt ook gevonden in Op. 2:8 in de gemeente van Smyrna (mirre) ook daar gaat het om het lijden, gevangenschap en zelfs het leven geven voor Christus, een heerlijke geur voor God en de mensen.
Mirre moet gesmolten worden zoals goud in het vuur. Pas in garafineerde en vloeibare vorm is het geschikt voor gebruik in de zalf.
- Kaneel: binnenste deel van de kaneel struik wordt tot poeder gemalen
- Kalmoes; groeit Arabië en Libanon en is een wortel die tot poeder vermalen wordt.
- Kassia; bast van een aromatische plant die tot poeder vermalen wordt
Product 2-3-4 worden allemaal tot poeder gestampt voordat hun geur en helende en zalvende werking tot volle glorie komt.
- Olijfolie: olijven worden eerst met een stok uit de boom geslagen en daarna zolang geperst totdat ze hun olie prijs geven. Waarna de olie nog een tijd gerafineerd moet worden voordat er pure olijfolie ontstaat.
Ook het reukoffer dat in het heilige van de tabernakel gebracht werd bestond uit vier ingrediënten + zout.
Er moesten 7 dingen gezalfd worden met de heilige zalfolie: de tabernakel, de ark, de twee altaren, de lamp, de tafel en het wasvat
En 1 groep: de priesters.
Ieder die zo’n mengsel maakt als dit, of die daarvan iets op een onbevoegde strijkt, moet uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten.’
Exodus 30:23-24, 33 HSV
Als we na deze uiteenzetting vanuit exodus weer terugkeren naar de gelijkenis van de maagden dan kunnen we concluderen dat het niet op vooraan hebben van olie hun grootste probleem was.
‘Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.’ 2 Korinthe 3:6 HSV
Deze dwaze meisjes hielden van het woord van God, luisterden naar het woord en
kwamen in actie door het woord. Maar ze misten de geest die het woord tot leven brengt.
‘Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,’
Romeinen 11:17 HSV
‘Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.’
Johannes 15:4-5, 8 HSV
De dwaze meisjes waren niet geënt op de Messias, op de wortel, op de wijnstok. Ze worden niet gedragen door de gezalfde.
‘Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten, met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan. Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij: Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel: Niet door kracht en niet door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de HEERE van de legermachten. Wie bent u, grote berg? Voor de ogen van Zerubbabel zult u een vlakte worden. Hij zal de sluitsteen aandragen onder luid geroep: Genade, genade zij hem! De handen van Zerubbabel hebben dit huis gegrondvest, zijn handen zullen het ook voltooien. Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft. Want wie veracht de dag van de kleine dingen, terwijl die zeven blij zijn als zij het tinnen gewicht zien in de hand van Zerubbabel? Die zeven zijn de ogen van de HEERE, die over heel de aarde trekken. Daarop zei Hij: Dat zijn de twee gezalfden (zonen van olie), die bij de Heere van heel de aarde staan.’
Zacharia 4:2-3, 6-7, 9-10, 14 HSV
In deze profetie van zacharia komen heel wat lijnen die we al eerder vonden prachtig bij elkaar:
Jezus wordt de hoeksteen genoemd. En als hij als koning terugkomt zal hij de sluit steen in de tempel (dat zijn wij) aanbrengen. Door zijn geest zal hij dat doen, door genade en niet door de kracht van een mens. Maar door mensen die vaten van zijn olie willen zijn.
De wijzen namen met hun lampen ook olie mee in hun kruikjes.
Wat betekent hier kruikjes? Wij onze schat in aarde vaten! ‘Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons. Wij worden in alles verdrukt, maar niet in het nauw gebracht; wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld;’
2 Korinthe 4:7-8 HSV
De lampen bevatten vuur en de kruikjes olie. Het wordt uit het verdere verloop van de gelijkenis duidelijk dat alleen de mensen met een brandende lamp het feest kunnen binnengaan en meetellen als een bruidsmeisje. Weer een andere sleutel.
Toen de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en vielen in slaap.
De bruidegom is al tweeduizend jaar weg. Dat is een lange tijd (er wordt ook het Griekse woord chronos, lange tijd, gebruikt in tegenstelling tot Kairos). Logisch dat het zicht op zijn komst fluctueert als ook de waakzaamheid en de voorbereidingen.
Vergelijk de slaperigheid met de gemeente uit Laodicea die lauw wordt genoemd en waar Jezus aan de deur staat en klopt, zie Op. 3. Wat ook opvalt is dat de olie dus niet hun waakzaamheid is. Want ze vielen allen in slaap. De scheidende factor was de voorbereiding. De lamp én de extra olie. Er zijn dus dingen bij de wederkomst die niet meer in orde gemaakt kunnen worden op het moment zelf. Laten we eerlijk zijn, is waakzaamheid ook niet het meest lastige aspect van zijn wederkomst?
En te middernacht klonk er een geroep: Zie, de bruidegom komt, ga naar buiten, hem tegemoet!
Middernacht: waar staat dat symbool voor? Als iedereen slaapt. Als niemand het verwacht. Het duidt ook op het einde van de tijd. De dag van de genade is voorbij en de tijd voor Gods toorn en wraak is gekomen.
Geroep? Van wie? Dan zal de engel met een grote stem roepen….
‘Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.’
1 Thessalonicenzen 4:16 HSV
Opnieuw actie: ga hem tegemoet. Een prachtig beeld van de opname. Wat zal er nog van ons verwacht worden, welke acties moeten we nog nemen vlak of tijdens hij ons roept? We worden namelijk in een onderdeel van een seconde verandert… dus wat moet worden verstaan, ga naar buiten hem tegemoet?
Toen stonden al die meisjes op en maakten hun lampen in orde.
Opnieuw komen ze allemaal in actie en focussen ze zich op de lamp. Wat moeten we in orde maken vlak voor zijn komst? De letter dood maar de geest geeft leven! De geest brengt vuur, olie en zuurstof alle voorwaarden voor een vurige en brandende liefde en passie voor Christus en zijn komst.
De dwazen zeiden tegen de wijzen: Geef ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.
De wijze en de dwaze meisjes hadden beiden uitgaande lampen maar op het moment suprème waren de dwaze meisjes niet voorbereid. Ze wisten ook exact wat hun probleem was, hun lampen hadden geen olie meer. Besef ook dat ze wisten aan wie ze olie moesten vragen. Het was de dwazen dus opgevallen dat de anderen extra olie bij zich hadden. Maar dat had hen er niet toe gebracht dat ook te doen.
Maar de wijzen antwoordden: In geen geval, anders is er misschien niet genoeg voor ons en u.
Hier krijgen we een nieuwe sleutel. Olie is persoonlijke en een individuele zaak. Op het laatste moment kun je het niet meer weggeven. Je kunt alleen genoeg voor jezelf hebben.
Ga liever naar de verkopers en koop olie voor uzelf.
Verkopers? Wie zijn dat? Waarom meervoud? Als het bijv om de heilige geest zou gaan dan zou er wel enkelvoud staan toch? Ik vermoed dat het hier om de mensen in de vijfvoudige bediening gaat die hun genade gaven laten stromen onder de zalving van de geest en in opdracht van Christus? Wel mooi dat het getal vijf hier weer aan bod komt…..🧐
Ook bijzonder dat olie gekocht kan worden. Wat zou dat betekenen?
Ik wil daarbij opmerken dat een grote groep christenen steeds sterker worden in de hun weerstand tegen de doop in de geest, de gaven van de geest en de vijfvoudige bediening.
Maar hoe kan dit zo zijn. Christus heeft hier de meest kostbare prijs voor betaald. Hoe kunnen we dat dan afwijzen? Het is in dit verband goed om de aandacht te vestigen op het geven van de drie goddelijke personen. De vader geeft, de zoon geeft, de geest geeft. De gift van de vader is de persoon van de Geest die uitgestort wordt door Jezus na zijn Hemelvaart. De geest geeft gaven zoals genezingen en allerlei goede werken in het lichaam van Christus. Maar de gaven van Christus zijn mensen. Die hij speciaal zalft zoals hij zelf gezalfd was met een speciale missie. Dit zijn de verkopers naar mijn idee. Veel christenen nemen de olie die de goddelijke personen geven niet aan, terwijl die goddelijke personen zo rijk samenwerken met elkaar en met ons! Zo ontstaat er weer een schitterend vijftal: de vader – de zoon – de geest – de bedienaar – de ontvanger van de zalving. Die dan vervolgens ook weer een uitgifte punt wordt…..De dwaze maagden nemen helaas de beschikbare olie niet op in hun aardse vat omdat ze gevers weerstaan.
Toen zij weggingen om olie te kopen, kwam de bruidegom;
Opnieuw komen ze in actie. Je kunt toch van hun ijver en goede bedoeling van de dwaze maagden geen kwaad woord zeggen. Dit is zo typerend voor het ongrijpbare van de dwaze maagden als ook van de bruidegom die zelf scheiding brengt door zijn lange uitblijven en de bedekking van zijn komst. Hij zal ieders hart openbaren door de manier en het tijdstip waarop hij komt. Laten we daarom nu werk maken van onze lamp en de olie. Verwacht hem nu en stel het niet uit.
en zij die gereed waren, gingen met hem naar binnen naar de bruiloft, en de deur werd gesloten.
Moeten we hieruit concluderen dat na de opname er een grote groep is die zich zal uitstrekken naar de olie van de geest, en het ook zal krijgen. Maar dat de deur wat betreft de bruiloft en de kroning voor hen gesloten zal blijven? Het is overigens geen verspreking in de gelijkenis dat er gesproken wordt over deur. Bij het feest van de bazuinen leren de joden dat de deur in de hemel geopend wordt en dat deze bij de grote verzoendag gesloten wordt. Dat duidt erop dat de oogst ook in de grote verdrukking in volle kracht door zal gaan. En dat er dan voor de dwaze maagden nog een geweldige kans ligt om het alsnog in orde te maken met een genadig God. Dit keer zullen ze het op zijn manier doen. Aan God alle glorie.
Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden: Heer, heer, doe ons open! Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u: ik ken u niet.
Dit doet denken aan het gedeelte waar Jezus zegt:
‘Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.’
Het evangelie naar Matteüs 7:21-23 NBG51
En Matt. 24: Dan zal de wetteloosheid toenemen en de liefde van velen verkouden worden.
In dit gedeelte lijkt het verhaal wat af te wijken van de olie en gaat het weer meer om het kennen, het doen van de wil van God en niet wetteloos en liefdeloos zijn. En ook de gaven van de Geest worden met naam genoemd. Het is daarom goed om de hele gelijkenis te brengen onder het kernpunt dat Christus wil maken: door het geloof zijn we zalig geworden uit genade en niet door de werken, opdat niemand roemen zal. De persoon van de heilige geest zet een olie van genade in je vrij die met een kinderderlijk geloof aan aanvaard wordt. De nadruk ligt op de genade van het intiem kennen van de goddelijke personen.
Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.
Wees waakzaam. Wees wakker, week nuchter. Verwacht hem. Maak alles tussen jou en hem in orde.